W poprzednim tekście zrobiłem małe wprowadzenie do rankingu rowerów oraz przekazałem podstawowe wiadomości o tym, jak dobrać rower. Jeżeli już zdecydowaliśmy się, jaki rodzaj jazdy chcemy uprawiać, to możemy przystąpić do wyboru konkretnego modelu.
Ponieważ swoją stronę adresuję do ludzi, którzy chcą uprawiać kolarstwo – szosowe lub górskie, to teraz w skrócie opiszę, jaki rower kupić i jaki jest mój ranking rowerów.
A że najbardziej popularną dziś dyscypliną sportu są maratony na rowerach, to w skrócie jak wybierać rower do maratonów. Tutaj podkreślam, jest to mój ranking rowerów górskich do maratonów i cross country. Bo każda dyscyplina kolarska ma swoje marki i swój ranking. Tak więc w rankingu rowerów do downhillu pojawią się inne firmy, w enduro czy w szosie – inne. Choć niektóre z marek produkują rowery do każdej z tych dyscyplin i są wysoko przeze mnie notowane.
Podstawowa sprawa: rozmiar roweru
Na szczęście dziś mamy możliwość wybrania rozmiaru roweru, który jest odpowiedni dla naszego wzrostu. Tak więc gdy wchodzimy do sklepu, najpierw patrzymy, czy jest nasz rozmiar. Podobnie jak w sklepie z ubraniami czy obuwiem – nikt nie kupuje za dużego garnituru lub małych butów.
Co daje nam rozmiar roweru: gdy jest prawidłowo dobrany, będziemy mieli pełną kontrolę nad jego trakcją i będziemy mogli wykorzystać swoje wszystkie atuty – czyli mówiąc wprost jeździli szybciej i skuteczniej.
Dziś producenci zazwyczaj oznaczają swoje rowery podobnie jak ubrania, a więc: S, M, L, XL. Kupujemy taki rozmiar roweru, jaki nosimy rozmiar spodni. Dlaczego spodnie – bo ważny jest tak zwany przekrok, a więc odległość między ramą a krokiem, gdy stoimy nad rowerem. Ta odległość decyduje o naszym komforcie jazdy, bo na górskim szlaku czasami trzeba zeskoczyć. I lepiej nie mówić, co się dzieje, gdy ta odległość między ramą a krokiem jest zbyt mała.
W rowerach górskich powinno to być 10-15 cm, w szosowych ta odległość jest mniejsza.
Rozmiary w rowerach górskich podaje się w calach, a zazwyczaj medium to 17,5 -18,5 cala. W rowerach szosowych rozmiar średni to 56 cm.
Marki rowerów
Jeżeli ktoś się mnie pyta o radę, jaki rower górski kupić, to zazwyczaj wybieram rower, na którym ścigają się zawodnicy w Pucharze Świata. Dlaczego? Bo drużyny w tych zawodach jeżdżą na najlepszych rowerach, a te rowery to zazwyczaj efekt wielu lat pracy biur konstrukcyjnych. Tak więc najprościej przeglądnąć wyścig cross country i zobaczyć, na czym jeżdżą najlepsi.
Ja osobiście najbardziej cenię marki:
Są to firmy, które działają na rynku rowerów górskich od początku i cały czas pracują nad swoimi produktami.
Drugą grupą są firmy, które są znane i cenione od wielu lat, choć dziś może powszechnie nie tak popularne:
Potem w moim prywatnym rankingu są rowery:
Potem jest grupa czwarta:
Na koniec rowery – trochę poza rankingiem. Są to mniejsze firmy, które bardzo cenię. Wśród zawodników są to marki bardzo znane i szanowane.
Ten ranking, to moje zestawienie, powstało w oparciu o kilka kryteriów. Oczywiście subiektywnych, wynikających z mojej 17-letniej wiedzy rowerowej – lektury prasy fachowej, opinii moich znajomych kolarzy, własnych doświadczeń. Nie jest to badanie statystyczne rynku, ani laboratoryjne porównywanie konkretnych egzemplarzy. To to jest bardzo osobiste zestawienie. Oczywiście mogę podać kryteria (osobiste):
1. Od ilu lat firma istnieje na światowym rynku rowerowym?
2. Jakiej jakości rowery ma w swojej historii produkcji. Czy były one wybierane przez zawodników, czy konstrukcje były innowacyjne, czy firma wprowadzała nowe rozwiązania techniczne i technologiczne?
3, Jakie miejsce ma firma w historii produkcji rowerów górskich?
4. Jaka jest jakość wykonania oraz usterkowość tych produktów?
5. Jaką firma ma politykę gwarancji?
6. Jakie rowery wybierają moi znajomi kolarze, którzy znają się na rowerach i jeżdżą od wielu lat? Jaka jest opinia kolarzy o produktach tej firmy?
7. Na jaki rower sam wydałbym pieniądze?
8. Jaki rower poleciłbym znajomym?
Ogólnie ranking, a więc wybranie jednej firmy, to pewne uproszczenie. Bo oferta często jest ogromna i są różne półki cenowe. Tak więc w obrębie jednego segmentu może bym na pierwszym miejscu jakiś inny model, ale mając uprościć sprawę w kategorii rower górski do maratonu lub cross country, to lista jest taka, jak przedstawiłem.
Kolejny problem to wybór rozmiaru kół: 26 czy 27,5 czy 29 cali. Ale to całkowicie nowy temat.
Jeżeli chodzi o mój rower wyścigowy do bikemaraton: złożyłem go na ramie Treka z najlepszych części. Realizacja projektu zajęła mi w sumie trzy sezony. Wymieniałem kolejne elementy z gorszych na lepsze. Aż w końcu doprowadziłem do stanu, w którym rower spełnia wszystkie moje wymagania łącznie z najlepszą dla mnie geometrią.
Gdy ktoś jest zainteresowany indywidualnym składaniem roweru z uwzględnieniem własnych oczekiwań – służę pomocą.
Wielka szkoda, że z tak wielkim rozsądkiem podszedł pan do tematu. Wolałbym, żeby wskazał pan palcem na kogo warto stawiać. To znacznie ułatwiło by mi wybór, niezwykle ciężki wybór.
Witam, zastanawiam się nad wyborem odpowiedniego roweru crossowego. Na polu bitwy zostal kross evado 5.0 i Scott sub 50 cross. Niestety ten 2 ma kiepski osprzęt i przymierzam sie do sub 30 cross. Wiem, ze to przeplacanie ale to Scott sub cross skradł moje serce nic na to nie poradze. Jak wg CB wypada osprzetowo Scott sub 30 cross na tle evado 5.0? Moze polecisz mi jakieś sklepy gdzie kupie go taniej niz cena producenta? Z gory dzieki za pomoc pozdrawiam